13 månader

Det är dags att uppdatera listan igen då vi hunnit till 13 månaders dagen. Cindy är en glad unge som tyr sig mycket till mamma och pappa. Hon är lite reserverad då hon träffar nya människor, men kommer snabbt igång och blir sitt vanliga hejjiga jag. Hon älskar att härmas och pratar mer än gärna. Tycker om att sova och leker gärna i sängen ett bra tag efter hon vaknat. Äter oftast bra, men vill göra själv, själv, själv.  

13 månader:

- Går nu bra inne. Ute är det lite jobbigare.
- Ställer sig upp utan stöd, vilket kom samtidigt som hon började gå.
- Kryper ibland, men studsar inte många gånger på rumpan längre.
- Härmar alla ord jag säger och upprepar.
- Förstår många ord och kan namnet eller beteckningen på ett 15-tal leksaker. Dom ber jag henne hämta och hon kommer med exakt den jag bad om.
- Kan peka på många kroppsdelar som jag ber henne visa. Mage, hår, huvud, näsa, tår.
- Ställa sig upp/gå/sitta ner/lägga sig ner/knacka/vinka/prata i telefon/gosa/hämta blöja/hämta tutte/lägga sig i sängen osv vidare gör hon på kommando (som en liten hund), hehe.
- Vet vad mat och äta innebär då hon genast går till sin matstol och ber att få bli upplyft.
- Tycker inte särskilt mycket om att leka ute, då hon hellre vill sitta i vagn.
- Bajsar äntligen igen litegrann på toa! Jag avskyr bajsblöjor :) Kissar gör hon några gånger per dag på toa.
- Drar storlek 80/86.
- Väger ungefär 10,8 kilo och ca 78 cm lång.
- Älskar att dansa till rock'n'roll!
- Sover hela nätter mellan 20.00-06.00 och sedan 4-5 timmar på dagen.
- Tycker inte om att bli ifråntagen saker hon fått för sig att sabotera. Skriker och grinar på en gång.
- Äter allt på golver, såsom sockludd, matrester, blomblad, tapetbitar, träbitar, grus... Hur får man dom att sluta?

Vi tränar mycket med ord och betydelser just nu, och Cindy är väldigt intresserad av att lära sig uttala. Hon upprepar gång på gång ord som jag säger, och kommer oftast ihåg tills nästa gång vad det var för något som jag menade.



Lillan sprider så mycket glädje här hemma, och vi är så glada att vi blev föräldrar till just henne!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0