EC förklaring

Det är några av er som undrat om vi medvetet börjat med det som kallas EC på Cindy. För er som inte vet vad det innebär så citerar jag det här direkt:

EC är en förkortning för Elimination Communication, som också ibland kallas Infant Potty Training (IPT), blöjfritt eller toakommunikation. Vad det handlar om är att erbjuda även bebisar att få kissa och bajsa i potta istället för i blöjan. Grundtanken är att små barn vet när de behöver tömma tarm och blåsa, precis som de vet när de är hungriga. De signalerar också detta behov, och det är upp till oss föräldrar om vi förstår deras försök att kommunicera eller inte. Om man använder sig av EC så erbjuder man barnet ett lämpligt ställe att tömma sig på när det säger till, exempelvis pottan, badkaret eller handfatet. Därmed slipper barnet gå runt i smutsig blöja, och dessutom tömmer barnet sig ofta bättre (istället för att småskvätta).

För oss kom det helt naturligt när Cindy hade problem med trög mage när hon började med annan mat än bröstmjölk. Från 4-6 månaders ålder kämpade vi att få bukt med hennes problem, och vi testade alla möjliga tips vi fick från olika håll. Det var inte förrän jag testade att sätta henne på toaletten, som hon äntligen ville bajsa igen. För henne kändes det bättre att få sitta och trycka på detta vis, och sedan dess har vi fortsatt med detta.

Nu har vi gjort det till en rutin att låta henne bajsa en gång om dagen, men hon är även duktig på att berätta för mig när hon är nödig. Då söker hon upp mig, och väntar tålmodigt tills hon blir satt på toa, och då bajsar hon.

Jag brukar även låta henne kissa på toa några gånger om dagen, och även detta fixar hon jätte bra. Det är rätt fantastiskt att hon kan vara utan blöja en längre tid och det händer ingen "olycka", men så fort jag sätter henne på toa, då först kissar hon.

De enda gånger då detta inte funkar är när hon är sjuk. Då bajsar och kissar hon alltid i blöjan, och då gör vi heller ingen större sak av det.  

Jag brukar också vara noga att inte berömma henne jätte mycket när hon sitter på toa. För att göra sina behov på toa är ju senare det enda alternativ som finns och det mest naturliga. Då brukar jag istället säga något i stil med: "Nemen, va skönt att bajset hamnade i toan så att du slipper ha det i blöjan".


"Men maamma, jag vet vad jag ska göra nu, för jag sitter här vaaarje dag faktiskt".
Cindy 7,5 månader gammal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0